Savjeti drugih njegovatelja

Skrb za blisku osobu mijenja život, a često je popraćena osjećajima koje nikada prije niste iskusili. Neki ljudi osjećaju da je skrb za blisku im osobu njihova isključiva odgovornost. Možda im je previše neugodno zatražiti pomoć ili ne vjeruju da bi itko drugi mogao pružiti tako dobru njegu, a možda ta osoba prihvaća samo njihovu skrb. Svaka je situacija posebna, ali mnogima se događa da im se osjećaji ljubavi i zadovoljstva zbog pružanja skrbi miješaju s nezadovoljstvom zbog utjecaja, koji ta skrb ima na njihov život. To dovodi do osjećaja krivnje, stresa, bijesa i iscrpljenosti. Prepoznajte te osjećaje i razgovarajte o njima s prijateljem kojemu vjerujete ili s grupom za podršku.

Sasvim je u redu tražiti pomoć

Prijatelji i članovi obitelji odličan su izvor pomoći i podrške pa nemojte sumnjati u njihovu volju da pomognu. Više je nego vjerojatno da će cijeniti to što radite i da će na neki način željeti pridonijeti. Zatražiti pomoć nije znak slabosti – time biste si mogli priskrbiti malo slobodnog vremena, koje će vam omogućiti da postanete još bolji njegovatelj.

Zamolite članove obitelji da na sebe preuzmu određene poslove u kući ili određenih dana u tjednu. To je najbolje zatražiti tijekom obiteljskih okupljanja, jer je vjerojatnije da će ponuditi pomoć kada vide da to čine i ostali. Napravite raspored da biste zabilježili sva njihova obećanja i potaknite ih da podijele obaveze ako misle da neće moći sami.

Ne odbijajte nijednu ponudu prijatelja da vam pomognu. Ako, primjerice, ne možete do trgovine, a oni upravo idu, zacijelo im neće smetati da kupe još koju stvar i za vas. Tu i tamo mogu pomoći i pri nekim kućanskim poslovima, primjerice košnji travnjaka. Ne zaboravite, da ne mora sva pomoć koju vam prijatelji pruže biti izravno vezana uz osobu o kojoj skrbite – svaki doprinos može vam osloboditi malo dragocjena vremena i omogućiti odmor.

Dijelite pozitivne i negativne emocije

Svi mi znamo da se uz skrb o inkontinentnoj bliskoj osobi vežu pozitivne i negativne emocije. Ima tu i neugodnih i komičnih trenutaka, a ima i trenutaka kada shvaćate da je pružanje najbolje moguće skrbi povlastica koja pruža mnogo zadovoljstva. Govoreći otvoreno o tim osjećajima i ohrabrujući druge, koji se nalaze u sličnoj situaciji, zadržat ćete osjećaj za ravnotežu. Organizirajte tjedna ili mjesečna okupljanja članova obitelji i prijatelja koji pomažu pri skrbi. Razmjenjujući pozitivne i negativne emocije i razgovarajući o njima stvorit ćete čvrstu mrežu za podršku, što će vam omogućiti da se ispušete u okruženju koje vas razumije.

Kanalizirajte bijes i frustracije

Osoba o kojoj skrbite može postati frustrirana svojim položajem i iskaljivati se na vama. U tom slučaju ne zaboravite, da ona nikada nije željela biti ovisna o bilo kome. Ta joj je situacija nametnuta i može je stvarno deprimirati. Pokušajte usmjeriti svoj bijes na zdravstveno stanje osobe o kojoj skrbite, a ne na ljudsko biće koje se pokušava nositi s njim. Katkad je dovođenjem treće osobe moguće smanjiti napetost i podijeliti teret.

Pišite

Jedna je od najstarijih i najboljih terapija za kontrolu pozitivnih i negativnih osjećaja pisanje o njima. Možda je upravo zbog toga pisanje dnevnika uvriježeno od davnina. Istina je da ćete nakon dugog i napornog dana vjerojatno biti previše umorni za pisanje romana. No, zašto ne biste jednom tjedno napisali popis svega onoga što vam se svidjelo i što vam se nije svidjelo? Obratite pažnju na dobre trenutke i razmislite na koji biste ih način sljedećeg tjedna mogli produljiti. Zatim razmislite o lošima i pokušajte pronaći način da ih minimizirate.

Svoje zdravlje stavite na prvo mjesto

O tome nema nikakve dvojbe: dobar njegovatelj mora biti u razmjerno dobroj formi pa spoznajte kada vam nije dobro i poduzmite korake da ostanete zdravi. Kada skrbite o bliskoj osobi, lako je zanemariti stvari kao što je prehrana jer vrijeme curi, a jede se u žurbi. Stoga pokušajte jesti tri propisna obroka dnevno. Imat ćete više energije i osjećati se mnogo bolje.

Odmor čini čuda

Ako vam situacija postane neizdržljiva, nemojte kriviti sebe. Odvojite vrijeme da se prilagodite novim odgovornostima i novom načinu života. Osobito su važni redoviti odmori od njege. Čestitajte samima sebi na odlično obavljenu poslu i, što je najvažnije, odmorite se s vremena na vrijeme – vi to zaslužujete.

Malo svježeg zraka

To možda zvuči kao nešto što je govorila vaša baka, ali uistinu ništa ne može zamijeniti malo svježeg zraka (ako to dopuštaju vremenske prilike). Čak i petominutna šetnja ulicom može podići raspoloženje i omogućiti realan pogled na situaciju. Pokušajte svakodnevno tijekom dana provesti malo vremena vani, da biste si podigli raspoloženje (i razinu vitamina D). I ne zaboravite da isto vrijedi i za osobu o kojoj skrbite pa ako s vremena na vrijeme želi malo van, potičite je na to.

Tetošite se

Svakoga si dana nešto priuštite. Ujutro odlučite koje ćete vrijeme odvojiti za svoju razonodu – nešto čemu ćete se veseliti. To može biti guštanje u čokoladnoj poslastici u tri sata poslijepodne, čaša vina na kraju dana ili duga, vruća kupka. U svakom slučaju planirajte tu razonodu, ne odustajte od nje i uživajte.

Slavite to što radite

Jako se mučite, ali koliko često razmišljate o svemu dobrome što činite: ugodi, njezi i dostojanstvu koju pružate bliskoj osobi? Lako je zapeti u rutini i zaboraviti na to. Stoga se pokušajte sjetiti da biste trebali biti ponosni na to što činite, jer su njegovatelji posebna skupina ljudi... sama potka društva. Katkad je vas, vašu obitelj i prijatelje potrebno podsjećati na to.

Tražite stručne savjete u profesionalnim organizacijama

Na vašem području možda već postoje centri za dnevnu skrb o odraslima ili ustanove za zdravstvenu skrb. U tom bi vam slučaju oni mogli omogućiti, da osobu o kojoj skrbite ostavite u brižnim rukama da biste mogli odmoriti nekoliko sati. Prednost je takvih ustanova i to, što se osobi o kojoj skrbite pruža prilika za druženje s drugim štićenicima. Mnoge od tih ustanova nude prijevoz, organiziraju redovite grupne aktivnosti, primjerice izlete, i pripremaju obroke. Ponekad čak pružaju i uslugu dostave hrane. Da biste dobili dodatne ideje i savjete za olakšavanje skrbi o bliskoj osobi, posjetite naš kafić.

Među ostale korisne usluge ubrajaju se besplatna dostava proizvoda iz ljekarni i inicijative učenika ili članova nekih škola, lokalnih fakulteta ili skupina mladih. Ako traže način na koji bi mogli pomoći zajednici, mogli bi pomoći i vama.

U većini zajednica postoje i profesionalni njegovatelji, koji će vas posjetiti i pobrinuti se za osobu o kojoj skrbite. Oni će vam omogućiti da odvojite malo vremena za razgovor s prijateljem ili samo za vlastitu razonodu. Ako biste željeli otići na dulji odmor, možete istražiti postoje li domovi za nemoćne koji omogućuju privremeni boravak.

U lokalnom zavodu za javno zdravstvo možete se raspitati o uslugama za podršku koje su dostupne na vašem području. Pogledajte što vam stoji na raspolaganju u blizini.

Stupite u vezu s drugim njegovateljima

Potražite grupu za podršku i uskoro ćete upoznati i druge koji u vašem susjedstvu skrbe o bliskim osobama. Razmjena iskustava s osobama u sličnoj situaciji pomoći će vam da ostanete samopouzdani, a moći ćete dobiti i vrijedne savjete.

Provjerite na kakvu pomoć imate pravo

Možda imate pravo na pomoć i financijsku podršku ili naknadu zdravstvenog osiguranja. Pogledajte pravila za propisivanje terapije ili naknade da biste vidjeli ispunjavate li kriterije. Ako je tako, morate se obratiti zdravstvenom osiguranju.

Nastavite učiti

Praćenjem novih ideja, proizvoda i tehnika nećete samo osigurati najbolji mogući izbor za sebe i osobe o kojoj skrbite. To će vam omogućiti i da ostanete povezani sa širom njegovateljskom zajednicom. Kada god bude moguće, pojedinosti o relevantnim novostima postavljat ćemo na oglasnu ploču.